Bilety

Tytuł


SZEWCY – spektakl mistrzowski TST. Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

SZEWCY – spektakl mistrzowski TST. Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Brak aktywnych wydarzeń

Wydarzenie o tym tytule nie jest obecnie dostępne w sprzedaży internetowej.

Ostatni dostępny w sieci termin: Poniedziałek, 8 listopad 2021 18:00

"Szewcy" – Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej w Krakowie

na motywach sztuki Stanisława Ignacego Witkiewicza

Tyskie Spotkania Teatralne

8.11.2021, godz. 18.00

Teatr Mały / 65 zł

„Szewcy”

 

Reż. Justyna Sobczyk

OBSADA

Szymon Czacki: Czeladnik II

Krzysztof Globisz: Hiper-Robociarz

Radosław Krzyżowski: Księżna Irina Wsiewołodowna Zbereźnicka-Podberezka

Michał Majnicz: Sajetan Tempe

Małgorzata Zawadzka: Prokurator Robert Scurvy

Martyna Krzysztofik: Czeladnik I

Anna Komorek: Bosa Dziewczyna

Ireneusz Buchich de Divan: Fierdusieńko

Paweł Kudasiewicz: Gnębon Puczymorda

TWÓRCY

Justyna Lipko-Konieczna: dramaturgia

Justyna Sobczyk, Justyna Lipko-Konieczna: adaptacja

Justyna Łagowska: scenografia, kostiumy, reż. światła

Dominik Strycharski: muzyka

Justyna Wielgus: choreografia

Ewa Wrześniak: inspicjent, sufler, asystent reżysera

„Nie będziemy gadać niepotrzebnych rzeczy, hej!” – słynna fraza z Szewców Witkacego w spektaklu Justyny Sobczyk staje się preludium niezwykłego koncertu na „3 maszyny do szycia, szydło i szpilor” w wykonaniu Sajetana – Michała Majnicza i dwóch Czeladników – Szymona Czackiego i Martyny Krzysztofik, którzy raz po raz skarżą się na trzecioplanowe role, które przypadły im w udziale w spektaklu. Wydobywając z nietypowych instrumentów dźwięki o różnym tempie i natężeniu, na tle ołtarza w kształcie mandali przyozdobionego butami aktorów Starego Teatru, skandują oni witkacowską frazę do momentu, kiedy w obszar gry wkraczają kolejni „nosiciele” witkacowskich ról (Małgorzata Zawadzka, Radosław Krzyżowski), a także aktorzy z niepełnosprawnościami, partnerujący zawodowcom na scenie, nieustannie ingerujący w żywą tkankę przedstawienia. Dynamiczny spektakl, oparty w dużej mierze na improwizacjach, oscyluje między prawdą bezpośredniego wyznania a literacką fikcją. Nawiązując do legendarnych inscenizacji dramatu w Starym Teatrze (m.in. poprzez obecność Krzysztofa Globisza w finale), stawia pytanie, kto i dlaczego może stać się aktorem i jaki jest sens tej pracy. Odejście od normy, odmowa podporządkowania się sytuacji scenicznej, znamionująca formę dramatu Witkacego, pozwala twórcom odsłonić maszynę kapitalizmu, w której teatr jest jednym z trybów produkowania społecznego uznania. Ten rodzaj społecznej maszynerii wciąż decyduje o tym, kogo w teatrze możemy oglądać i jakie grupy społeczne mogą w nim być reprezentowane.

 

Pod pewnymi względami „Szewcy” przypominają (…) próbę wejścia w szamański trans. Opartą i na poszukiwaniach właściwego rytmu i na eskalacji najbardziej gwałtownych emocji. Od „muzyki” stukających obcasów i maszyn do szycia do szalonej, wręcz punkowej kontestacji „but się rodzi” (kłaniają się też „Misiowie puszyści” Siekiery).

Łukasz Badula, kulturaonline.pl

 

Informujemy, że podczas spektaklu wykorzystywane jest światło stroboskopowe.

Uwaga! Czas sesji koszyka wkrótce wygaśnie!
pozostało czasu:
00:00

pozycji w koszyku

suma:


Czas sesji upłynął. Aby dokonać zakupu biletów należy je ponownie dodać do koszyka.